Cool, Casual and Cheap T-shirts

NATUREN I LITTERATUREN // ANMELDELSE

natur

Jeg er i løbet af weekenden blevet en litteræroplevelse rigere, og det vil jeg fortælle jer lidt om i indlægget i dag. Jeg har læst og lyttet til korte fortællinger af Gazelle Buchholtz (?Bjerget i kroppen?, ?Bænkevarmeren og bænkebideren?, ?Grissebasser?, ?Kronhjortens endelige brøl? og ?Ombytningen?), som er blevet udgivet hos forlaget ?Tell me a story, Toru?. Det er et nyt digitalt forlag, som gerne vil give forfattere mulighed for, at flere af deres tekster kommer ud (gratis), og forfatterne får mulighed for at gøre teksterne mere levende i form af lydfiler, så man som læser får lov til at føle, at man kommer tættere på forfatteren ved at høre hans/hendes stemme og måden han/hun siger tingene og lydene på.

Den kraftfulde naturs magt over mennesket

Det centrale i Gazelle Buchholtzs fortællinger er naturen: med sine beskrivelser levendegør hun den, og hun skaber et slags ?mennesket versus naturen?-forhold. Hun gør naturens kraft tydelig med sin til tider groteske beskrivelser af den, og som læser blev jeg efterladt med følelsen af, at vi skal blive bedre til at værdsætte og passe på naturen og dem, som lever i den. ?Kronhjortens endelige brøl? var klart min favorit af fortællingerne: Jægeren vinder over kronhjorten og bliver et gevir rigere, men jægeren vinder dog ikke over den kraftfulde natur, der i sidste ende bliver hans død. Fortællingen fik mig til at tænke på karma, og at man får det tilbage, som man giver, hvilket egentlig giver god mening i forhold, til at vi skal værdsætte naturen samt yde en indsats for at passe bedre på den og dyrene, hvis vi gerne vil bevare menneskets eksistens på jorden.

Det var en interessant læseoplevelse for mig at stifte bekendtskab med Gazelles korte og levende fortællinger med naturen som omdrejningspunkt, og de satte en masse tanker og overvejelser i gang omkring menneskets rolle i forbindelse med naturen.

Hvis man som jeg er glad for lydbøger og korte fortællinger, kan man tjekke forlaget ?Tell me a story, Toru? ud: Der er mange flere noveller, digte og lydbøger af forskellige forfattere, som man kan kaste sig ud i: https://www.tellmeastorytoru.dk/