DE SMÅ TING

BROEN MELLEM MENNESKER // ANMELDELSE

novelle-anmeldelse-dem-og-os-bygge-bro

Jeg er med tiden blevet mere og mere glad for lydbøger, og det betyder, at jeg er begyndt at foretrække at downloade en lydbog i stedet for at gå ud og købe/låne en fysisk bog ? det hænger måske sammen med, at man med alderen begynder at få mere og mere travlt, og man begynder at prioritere anderledes, og så er der pludselig ikke så meget tid og overskud til læsningen af bøger. Men ?lytning? af bøger er jo noget helt andet ? i hvert fald for en lidt langsom læser som mig – så nu kan jeg rent faktisk komme igennem en bog i løbet af et par dage? Nu hedder det jo ?lydbøger?, men lige i dette indlæg er det nok mere passende, at jeg skriver ?lydnovelle?, for det er nemlig sådan én jeg har fået lyttet til, og vil skrive lidt om her på bloggen.

Jeg har jo faktisk allerede fortalt jer om det digitale forlag ?Tell me a story, Toru?, som jeg også tidligere har lavet en anmeldelse for her på bloggen. Men for at nævne det igen, så er det et nyt digitalt forlag, som gerne vil give forfattere mulighed for, at flere af deres tekster kommer ud (gratis), og forfatterne får mulighed for at gøre teksterne mere levende i form af lydfiler, så man som læser får lov til at føle, at man kommer tættere på forfatteren ved at høre hans/hendes stemme, og høre måden han/hun siger tingene og lydene på.

Anmeldelsen/analysen denne gang er af ?Broer?, som er skrevet af Ida Scharla Løjmand. Kort fortalt handler den om en mand ved navn Michael, der efter at have fået fri fra arbejde i København, skal med toget hjem til sin familie på Malmø. Han venter på toget, og bliver spurgt om hjælp af to udenlandske fyre: han siger ja til at hjælpe, hvilket betyder, at han får sig en rejsekammerat på turen til Malmø. Denne flygtningefyr skal nemlig genforenes med sin familie fra Afghanistan på Malmø?
Der gik mange tanker igennem hovedet på mig, da jeg lyttede til denne novelle. Først og fremmest kan jeg ikke lade være med at tænke på opdelingen imellem dem og os. Det er desværre en eksisterende opdeling over alt, også i det danske samfund. Danske Michael og afghanske Ali er fra to forskellige verdener, og de har svært ved at forstå hinanden ? bogstaveligt talt; de snakker nemlig ikke samme sprog, så det bliver en udfordring for dem at kommunikere på togturen. I novellen hører vi egentligt mest af alt Michaels tanker ? hans tanker om sin familie, Ali og flygtninge generelt. Jeg er ikke i tvivl om, at det er tanker, som kunne have gået igennem en hvilket som helst danskers hoved. Jeg er sikker på, at det ER tanker, der opstår, når der kommer flygtninge til vores land. De er fremmede for os, vi ved ikke helt, hvordan vi skal være der for dem, fordi vi ikke forstår dem og deres tanker og behov, og de forstår heller ikke os, fordi der er så store kulturelle forskelle imellem os. Men sådan noget som kærlighed, hjælpsomhed og taknemlighed behøver ikke et sprog ? det er grundlæggende værdier, som er fælles for os alle. Det ser vi netop til slut i novellen, hvor Michael har sørget for at få Ali frem til Malmø, hvor han bliver genforenet med sin familie. Michaels hjælpsomhed fører til Alis taknemlighed, og det skaber et bånd, en bro imellem dem. De helt små ting kan gøre en forskel for et andet menneske, og det er det, vi oplever i denne novelle. Titlen ?Broer? hentyder ikke bare til de broer, man kører over på togturen, men også til de broer, man bygger imellem mennesker. Hvis vi vælger at se det ukendte i øjnene og bygge bro, så kan vi opnå en forbundenhed, der langsomt opløser opdelingen imellem dem og os. Det er i hvert fald det håb, som novellen giver mig 🙂

Det var nogle af de tanker, jeg fik efter at have læst ?Broer? af Ida Scharla Løjmand. Det er en meget relevant novelle, som jeg håber, jeg har givet flere lyst til at læse og lytte til. Hvis I har lyst til at finde novellen, kan I kigge forbi Tell me a story, Torus hjemmeside lige her: https://www.tellmeastorytoru.dk/